مدیریت مواد صنعت

اصول مدیریت مواد صنعت (مواد صنعت همه اقلامی که در ساختمان محصول و یا در جریان تولید و یا بسته بندی آن مصرف می شوند مواد صنعت هستند)

مدیریت مواد صنعت

اصول مدیریت مواد صنعت (مواد صنعت همه اقلامی که در ساختمان محصول و یا در جریان تولید و یا بسته بندی آن مصرف می شوند مواد صنعت هستند)

مدیریت مواد صنعت

سرمایه مواد صنعت یک رقم بسیار بالا از کل سرمایه در گردش صنعت است و اگر با استفاده از آخرین فنون مدیریت مواد صنعت اداره شود سود قابل ملاحظه ای به بار می آورد و شانس ماندگاری صنعت در بازار تجارت را بسیار بالا می برد. صنایعی که نتوانند دانش خودشان را متناسب با تحولات مدیریت مواد صنعت بروز نگهدارند، برای موفقیت پایدار در عرصه تجارت هیچ شانسی ندارند.

توجه: پدال آمادگی دارد در مورد موضوع "مدیریت مواد صنعت" برای مدیران صنعت در محل صنعت سمینار آموزشی سه ساعته برگزار کند.

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در رویکرد ساختار "مدیریت مواد صنعت – سیستم یکپارچه"، یک سطح سازمانی اضافی به وجود نمی آید. در این رویکرد، همه نتایج با؛ هماهنگی، همکاری، و یکپارچگی از طریق اجماع (رضایت و موافقت عمومی) به دست می آیند. در این حالت، همه مدیران حرفه ای مشمول قلمرو مدیریت مواد صنعت به جای برخورداری از هدایت یک فرد سازمانی بنام مدیر مواد، تنها توسط یک نفر بنام مشاور سیستم ها پشتیبانی می شوند. نمودار "یک نمونه اصلی" از این نوع ساختار سازمان "مدیریت مواد صنعت – سیستم یکپارچه"، در زیر نشان داده شده است:

ساختار مدیریت مواد صنعت - سیستم یکپارچه

نمودار ساختار "مدیریت مواد صنعت – سیستم یکپارچه"

·         فواید سیستم یکپارچه

فواید اضافی ویژه پذیرش رویکرد ساختار "مدیریت مواد صنعت – سیستم یکپارچه" به شرح زیر هستند:

 

1.      یک سطح مدیریتی اضافی به وجود نمی آید.

2.      مدیران حرفه ای موجود (از قبیل؛ مدیر خرید، مدیر برنامه ریزی و کنترل مواد) هیچ مرتبه سازمانی از دست نمی دهند و کماکان به معاونین یا دیگر مدیران اجرایی مربوطه خودشان گزارش می دهند.

3.       در این رویکرد چون که یک تغییر سازمانی اساسی به وجود نمی آید، پشتیبانی از آن بیش تر می شود.

4.      دراین رویکرد به سبب احتراز از ایجاد پیوندهای عمودی اضافی در ارتباطات، روابط حرفه ای جانبی (افقی) مانند قبل ادامه پیدا می کنند.

5.      رویکرد سیستم یکپارچه، برای پویایی فردی، ابتکار و رشد مهارت های ویژه گر درون سیستم، آزادی عمل بیش تری دارد، و این آزادی عمل برای عملیات موفق مدیریت مواد امری ضروری است.

 

توضیح مختصر در باره تعریف و نیز چگونگی به وجود آمدن ویژه گر: ویژه گر، همان متخصص انجام کار تکمیل بخشی از یک محصول یا خدمت نهایی است. صنعتگر یا ارائه دهنده خدمت  پیش از وقوع انقلاب صنعتی که با استفاده از  ابزارهای ساده به تنهایی یک محصول یا یک خدمت کامل را می ساخت یا ارائه می کرد، در بعد از رویداد انقلاب صنعتی، جای خود را به دو حرفه مدیر و ویژه گر داد.

 

در این نوع رویکرد ادره مواد صنعت، چون مدیری منتصب نمی شود، خدمات یک مشاور هماهنگ کننده متخصص در سیستم های مدیریت مواد صنعت مورد نیاز می باشد. انتصاب این مشاور بسته به اوضاع احوال می تواند برای مدتی طولانی صورت بگیرد. این مشاور می باید در باره نقش ها و هدف های حرفه ای با روسای قسمت ها گفتگو کند. چنین مشاوری می باید به طور مستقیم به یک فرد ارشد در سطح هیئت مدیره گزارش دهد.

 

·         اشکالات سیستم یکپارچه

مدافعان رویکرد "سازمانی" ساختار مدیریت مواد صنعت، به این رویکرد جدید جایگزین اشکالاتی می گیرند. اشکالات اصلی آنها به شرح زیر هستند:

 

1.      در این رویکرد، هیچ فردی که در وضعیت برخورداری از دانش و مسئولیت رسیدگی سریع و موثر مسائل اصلی اثر گذار بر همه تعاملات حرفه ای باشد وجود ندارد.

2.      در این حالت نمی شود منابع را برای جوابگویی به تعهدات بسیار پر نوسان یک حرفه خاص، که از؛ بیش از اندازه شدن بار کار، به کارگیری روش های جدید، و یا غیبت کارکنان حاصل می شوند، به آسانی نقل و انتقال داد.

3.      هزینه مواد درصد بالایی از کل هزینه سالیانه بنگاه اقتصادی را شامل می گردد، و در این رویکرد، هیچ مدیر ارشدی وجود ندارد که بتواند این هزینه را در سطحی اثر گذار کنترل کند.

4.       در رویکرد سیستم یکپارچه هیچ شخص واحدی در درون سازمان وجود ندارد که قادر باشد بدون تعصب (وابستگی به حرفه ای خاص)، تمامی نیازها و مسائل همه امورهای یکپارچه شده را درک کند. در این حالت، هیچ کس توانایی ارتقاء توسعه هماهنگ شده موثر منابع برای جوابگویی به تعهدات برنامه شرکت را ندارد.

5.       و در نهایت این که در این رویکرد هیچ مدیر ارشد با تجربه مسئول در باره کل گروه مدیریت مواد صنعت که بتواند تلاش های خود را بر روی استفاده بهینه از همه منابع از جمله؛ نیرو های کار، مواد، ملزومات، و تسهیلات متمرکز کند، وجود ندارد.

 

در پدال 18 در باره ویژگی های شخص "مدیر مواد" مختصری شرح می دهم.

  • پدال