مدیریت مواد صنعت

اصول مدیریت مواد صنعت (مواد صنعت همه اقلامی که در ساختمان محصول و یا در جریان تولید و یا بسته بندی آن مصرف می شوند مواد صنعت هستند)

مدیریت مواد صنعت

اصول مدیریت مواد صنعت (مواد صنعت همه اقلامی که در ساختمان محصول و یا در جریان تولید و یا بسته بندی آن مصرف می شوند مواد صنعت هستند)

مدیریت مواد صنعت

سرمایه مواد صنعت یک رقم بسیار بالا از کل سرمایه در گردش صنعت است و اگر با استفاده از آخرین فنون مدیریت مواد صنعت اداره شود سود قابل ملاحظه ای به بار می آورد و شانس ماندگاری صنعت در بازار تجارت را بسیار بالا می برد. صنایعی که نتوانند دانش خودشان را متناسب با تحولات مدیریت مواد صنعت بروز نگهدارند، برای موفقیت پایدار در عرصه تجارت هیچ شانسی ندارند.

توجه: پدال آمادگی دارد در مورد موضوع "مدیریت مواد صنعت" برای مدیران صنعت در محل صنعت سمینار آموزشی سه ساعته برگزار کند.

  • ۰
  • ۰

اغلب صاحب نظران موضوع های مدیریت به طور کلی بر این باور هستند که نتایج خوب بسیار بیش تر احتمال می رود که از یک سازمان خوب تحصیل شوند تا یک سازمان ضعیف. بدیهی است، حالت های زیادی وجود دارند که در آنها مدیرها و کارمند هائی خاص علیرغم کمبودهای سازمان های خودشان نتایج خوبی بدست می آورند. با این حال، هیچ تردیدی وجود ندارد که اجماع نظر مطلع ها بر این است که کارآیی های این گونه افراد خاص در سازمان های با بنیان های خوب، کار حتی بهتری می شده است. نمودار "یک نمونه اصلی" از این نوع ساختار سازمان "مدیریت مواد صنعت - سازمانی"، در زیر نشان داده شده است:

ساختار مدیریت مواد/سازمانی

نمودار ساختار "مدیریت مواد صنعت - سازمانی"

همان طور که در این شکل ملاحظه می گردد، ساختار "مدیریت مواد صنعت – سازمانی" دارای یک پست سازمانی با عنوان "مدیر مواد" که کل جریان مواد صنعت بین هر دو بازارهای "تدارک" و "مشتری" را اداره می کند، می باشد. صاحب نظران مدیریت، چندین "فایده" و نیز "اشکال" مشروحه زیر را برای ساختار "مدیریت مواد صنعت – سازمانی" مطرح می کنند:

·         فواید

تا کنون در مورد نتایج حاصل از پذیرفتن هر یک از دو نوع ساختارهای "مدیریت مواد صنعت" توسط صنایع، تجزیه تحلیل کاملاً درست و تحقیقات کافی صورت نگرفته است. با این حال، از سوی طرفداران رویکرد "سازمانی" مدیریت مواد صنعت، برای ساختار "مدیریت مواد صنعت – سازمانی" چندین فایده اضافی ادعا شده که همه آنها از انتصاب یک مدیر ارشد ناشی می شوند. امتیازهای مهمی که این طرفداران به حوزه فعالیت این مدیر نسبت می دهند، به شرح زیر هستند:

1.      مسئولیت و جوابگویی نهایی فردی (یعنی در نهایت یک فرد مسئول کل جریان مواد صنعت می باشد)

2.      این فرد می تواند کل تعهدات واحد تحت امر را نظارت کند، خط مشی واحد را معین سازد، وظایف و مسئولیت های افراد را مقرر نماید، و روش ها و بودجه ها را بنا نهد.

3.      این فرد به سطح نسبتاً بالاتری در سازمان گزارش می دهد، و به این دلیل، برای اثرگذاری بر؛ "تصمیمات هیئت مدیره موثر بر محل عملیات"، و نیز، "عملیات واحدهای رو در روی خود"، آزادی عمل بیش تری دارد.

4.      این فرد برای برآورد توانایی ها و ظرفیت های متخصصان بالقوه ای که به وی گزارش می دهند در موقعیت ایده آلی قرار دارد. این شرایط او را قادر می سازند، "کاندیدای مناسب گرفتن شغل مدیر مواد در آینده" را انتخاب و آموزش دهد.

5.      این فرد برای ارزیابی قوت ها و ضعف ها در سرتاسر کل واحد (امور) مدیریت مواد صنعت آزادی عمل دارد. این وضعیت امکان استفاده بهینه از نیروهای کار در شرایط متغیر را آسان می سازد.

 

·         اشکالات

مخالفان رویکرد "سازمانی" مدیریت مواد صنعت، اشکالات جدی به ساختار "مدیریت مواد صنعت – سازمانی" می گیرند. این اشکالات به شرح زیر است:

1.      روسای امور (واحدهای) مستقل گزارش دهنده به مدیر مواد، مرتبه سازمانی از دست می دهند و این امر می تواند آنها را بدون انگیزه کند.

2.      در این رویکرد، ارتباط ها به تولید و دیگر واحدهای مصرف کننده به وسیله ارتباط بین حرفه ای بازدارنده، طولانی تر می شوند.

3.      رویکرد "سازمانی" ساختار مدیریت مواد صنعت، یک تغییر بزرگ ساختاری است. طرح چنین رویکردی ممکن است سبب مقاومت در برابر تغییر و بروز اصطکاک های بعدی شود. این رویکرد ممکن است بر تعادل نسبی مرتبه و قدرت سازمانی با دیگر واحدها (امور ها) از قبیل امور (واحد) بازاریابی و فروش، امور (واحد) مالی، و امور (واحد) ساخت/تولید اثر نامطلوب بگذارد.

در پدال 17 در باره "ساختار مدیریت مواد - سیستم یکپارچه" مختصری شرح می دهم.

  • ۹۴/۰۶/۲۱
  • پدال

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی